مشاور و مدرسه با نشاط

ایجاد نشاط و انگیزه برای دانش آموزان و معلمان -مشاوره و راهنمایی دانش آموزان - مشاوره تحصیلی - بیان آسیب های اجتماعی

مشاور و مدرسه با نشاط

ایجاد نشاط و انگیزه برای دانش آموزان و معلمان -مشاوره و راهنمایی دانش آموزان - مشاوره تحصیلی - بیان آسیب های اجتماعی

آخرین مطالب

۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

چرا ریاضی سخت است؟ چگونه آن را آسان کنیم؟؟

🎈مشکل درس ریاضی

قبل از رفتن به مدرسه بچه ها از زبان پدر و مادر و خواهر و برادران بزرگشان می شنوند که ریاضی درس سختی است،در واقع قبل از آنکه بدانند اصلا درس چیست و ریاضی چیست این را یاد می گیرند که ریاضی چیزی سخت و ترسناک است،و دانش آموز هم با همین ترس و اضطرابی که از قبل به او  منتقل شده است به مدرسه می رود و با اضطراب منتظر زنگ ریاضی می شود.

وقتی معلم به کلاس می آید او هم باز بیشتر از والدین بر سخت بودن ریاضی تاکید می کند و از همان اول به آن ها هشدار می دهد که حساب ریاضی از بقیه درس ها جداست و باید خیلی بیشتر از بقیه درس ها به آن توجه کرد.

کودک شش هفت ساله هم قبل از اینکه با ریاضی آشنا شود با ترس از ریاضی آشنا می شود و با این دید منتظر شروع درس می شود و چون یادگرفته است که ریاضی سخت است از همان اول در فهم ریاضی دچار مشکل می شود.

در طول سال های آینده هم والدین بیشتر در مورد ریاضی به فرزندشان تذکر می دهند و پیگیری هایی که در مورد ریاضی می کنند بیشتر از سایر درس ها است و این گونه است که بیشتر جامعه از درس ریاضی فراری هستند و منفورترین درس حتی بعد از سال ها دوری از مدرسه همان درس ریاضی است.

پس در واقع یکی از اولین دلایل عدم علاقه دانش آموزان به درس ریاضی همین ایجاد پیش زمینه های نادرست و تبلیغات منفی در مورد ریاضی است. بنابراین در این مورد بهتر است حساسیت ها را نسبت به درس ریاضی کم کنیم و از همان اول  مانند بقیه درس ها به آن نگاه کنیم و کاری کنیم که دانش آموزان هم مانند بقیه درس ها ریاضی را ببینند.

⛩ ترس از ریاضی

مورد دوم این است که متاسفانه بسیاری از دبیران روش درست آموزش ریاضی را نمی دانند،دبیرانی داریم که سواد بسیار بالایی دارند اما در انتقال مفاهیم ناتوان هستند،حتی دبیرانی که بیان خوبی هم دارند و در انتقال مفاهیم هم توانا هستند متاسفانه در آموزش ریاضی نتیجه مطلوبی نمی گیرند که البته قسمتی از آن به دلیل کم کاری خود دانش آموزان است که بعد از تدریس دبیر تمرین کافی برای تثبیت مطالب انجام نمی دهند.

من همیشه در کلاس هایم این مثال را برای دانش آموزانم مطرح می کنم که یاد گرفتن ریاضی مانند یادگیری شنا است،و از آنها می پرسم که اگر شما قصد یادگیری شنا داشته باشید و ملوان بسیار ماهری هم در داخل آب به شما آموزش دهد و نحوه حرکت دست ها و پاها را به شما نشان دهد و به شما بگوید که چگونه نفس گیری کنید شما هم در بیرون آب کاملا به او گوش کنید و حرکات او را ببینید آیا پس یک جلسه یا هر چند جلسه شنا را یاد گرفته اید؟ همگی دانش آموزان جواب می دهند که تا زمانیکه خودمان وارد آب نشویم و حرکات را تمرین نکنیم شنا کردن را یاد نمی گیریم.

💚آموزش شنا

ریاضی هم مانند شنا  اگر همراه با تمرین و کار عملی از سوی دانش آموز نباشد،منجر به یادگیری نمی شود،یعنی اگر معلم هر جلسه خیلی هم خوب درس را توضیح بدهد و خودش مشغول سؤال حل کردن باشد،و دانش آموز هم به صورت کامل گوش دهد ولی خودش سؤالی و تمرینی حل نکند،به صورت کامل یاید نمی گیرد.

پس مهم است که در اینجا هم معلم پس از توضیح دادن درس و حل چند مثال اولیه حتما تکلیفی هم به دانش آموز بدهد که همان جا و در همان لحظه در کلاس انجام دهد.تا بتواند آموزش های معلم را همان جا اجرا کند و متوجه اشکالاتش بشود و از معلم راهنمایی بگیرد تا ایرادات را اصلاح کند.

خود دانش آموز هم حتما باید بعد از تدریس معلم در منزل دقایقی را به تمرین آموخته هایش اختصاص دهد.

نکته مهم در اینجا اینست که تمرین را باید در فاصله زمانی کوتاهی انجام دهد،یعنی در بهترین حالت در همان روز تدریس و یا اگر ممکن نبود در فردای آن روز قبل از آنکه مطالب را فراموش کند به تمرین بپردازد،و بهتر است مدت زمان تمرین را کوتاه کند و به جای آن تعداد دفعات تمرین و تکرار را بیشتر کند،یعنی به جای اینکه در یک روز یک ساعت به حل تمرین ریاضی بپردازد بهتر است این کار را در ۴ نوبت ۱۵ دقیقه ای در ۴ روز متوال انجام دهد.

اگر به این پیشنهادساده عمل کنید مطمئنم پیشرفت بسیار زیادی در درس ریاضیتان روی می دهد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۱:۴۰
لیلا تقی زاده

🔴آموزش نظم و ترتیب به کودکان


اول 👈 رابطه شما با فرزندتان باید بر پایه همکاری باشد نه لجبازی
بنابراین سعی کنید تا جای ممکن نه نگویید وتا زمانی که اشتباهات فرزندتان خطری ندارد او تصمیم گیرنده برای زندگی خود باشد مانند انتخاب لباس، بازی و غذاـ

دوم👈 باید به فرزندتان مطابق سنش مسئولیت بدهید مانند غذا خوردن با دست قبل از یکسالگی، دراوردن کفش حتی با کمک شما بعد از یکسالگی

سوم👈 قبل از آموزش نظم و ترتیب کارها را با بازی به فرزندتان بیاموزید مانند مسابقه دادن هنگام تمیز کردن اتاقش

چهارم👈 از سه سالگی به فرزندتان مسئولیت های کوچک بدهید مانند انداختن لباس کثیفش در سبد مخصوص، آب دادن به گل کوچکش ـ

پنجم👈 از جدول ستاره ها استفاده کنید تا در مقابل انجام هر کار درست یک برچسب جایزه بگیرد ـ

ششم 👈 هرگز با داد و دعوا تهدید و منت گذاشتن محروم کردن فرزندتان را مجبور به انجام کاری نکنید و مسئولیت بیشتر از سنش به او واگذار نکنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۶ ، ۱۹:۴۶
لیلا تقی زاده


باکودکانی که خیلی ریز می نویسند چه کنیم ؟

♦️معمولا کودکانی که بسیار ریز می نویسند ، روحیه ای کم رو،خجالتی،و ساکت داشته و به نظر می رسد جسارت بالایی نیز ندارند.
 در این صورت علاوه براینکه بایستی از نظر عاطفی برای رفع مشکل کم رویی کودک اقداماتی انجام داد ،می توان ریزنویسی او را هم با تمریناتی اصلاح کرده و یا حداقل تاحدودی کاهش داد.

✅  برای رفع ریز نویسی کودک از او بخواهید که مرتبا تمرینات زیر را انجام دهد .
صفحات روزنامه یا یک مقوای بزرگ را در اختیار او قرار دهید.

 ✅  از او بخواهید آن را با مداد رنگی خط خطی کند (او را تشویق کنید تا خطوطش را محکم ،قوی ، جسورانه و بلند رسم کند)
دوایر و مارپیچ های حلزونی شکلی را تا حد امکان بزرگ ، بر روی صفحه روزنامه یا مقوا رسم کند.

✅  در قالب یک بازی دو نفره نوشتن یک جمله را به صورت بسیار بزرگ و اغراق آمیز اما واضح و خوش خط با اوانجام دهید و شرط برنده شدن را در نوشتن آن جمله هر چه درشت تر نوشتن قرار دهید.

✅ همچنین تمرین درشت نوشتن با ماژیک وایت برد بر روی تخته وایت برد نسبتا بزرگ یا یک سفره پلاستیکی تمرین مناسبی می تواند باشد.

✅  شما می توانید با تمرین های خلاقانه خود به هر طریقی کودک را به نوشتن جسورانه و به شکل اغراقانه ای درشت تر از حد نوشتن معمولی تشویق نمایید.

✅ استمرار این تمرینات سبب برطرف شدن مشکل ریز نویسی کودک می گردد و جسارت او را در نوشتن افزایش می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۶ ، ۱۹:۴۰
لیلا تقی زاده


ضمن اینکه از مقایسه کردن او با دیگران خوداری می فرمایید  باید دانست که کند نویسی ممکن است علت های مختلفی چون :👇
 عدم هماهنگی چشم و دست.
فشار زیاد قلم روی کاغذ.
عدم صحیح در دست گرفتن قلم.
ضعیف بودن عضلات انگشتان و دست. ملال‌آور بودن نوشتن به دلیل ضعف یا عدم داشتن انگیزه و....  داشته باشد .


🔰برخی از  روش‌های درمان کند نویسی:
* هرگونه ترس و اضطراب را از دانش‌آموز خود دور کنیم.
* از مداد خیلی بلند و خیلی کوتاه به هیچ وجه استفاده نگردد.
* از میز تحریرِ مناسب استفاده شود.
* از کاغذ و برگ‌های سفید و مرغوب استفاده شود.
* به‌منظور تقویت عمل انبساط و انقباض ماهیچه‌های انگشتان، دانه‌های کوچک (مثلاً دانه‌های تسبیح) را روی زمین ریخته و از او بخواهیم آن‌ها را با سر انگشت‌های شصت و اشاره و میانه، جمع کند.
* هوا نویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف): این روش در تند نویسی، کمک قابل توجّهی به دانش‌آموزان می‌کند؛ چرا که این عمل در تسریع حرکات عضلات دست، بازو و ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست، تأثیر بسیاری دارد.
* سینه‌خیز رفتن: روزی چند دقیقه (کم‌تر از ده دقیقه) دانش‌آموز سینه‌خیز برود. این عمل در هماهنگی اعضای بدن بسیار مؤثّر است..
* هر روز قبل از نوشتن تکالیف، چند دقیقه انگشتان را باز و بسته کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۶ ، ۱۹:۳۹
لیلا تقی زاده

🌿 بهداشت مطالعه

👌هوا و نور : کیفیت هوای تنفسی هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است . تنفس در اتاق دربسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد ، کاردرستی نیست .

👌جهت تابش نور : نور باید از سمت چپ ، بالا و با زاویه تقریبی ۴۵ درجه به کتاب و کاغذ بتابد . زیرا اگر از سمت راست بتابد ، خصوصاً هنگام نگارش ، باعث ایجاد سایه دست برروی کاغذ می شود که در دید اشکال ایجاد کرده و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود .

👌 استفاده از نور غیر مستقیم : بهترین نور برای مطالعه و کار ، روشنایی معمولی اتاق است که در هوای روشن به وسیله نور غیر مستقیم ایجاد شده باشد  .

👌 فاصله مناسب چشمها با کتاب یا کاغذ : یک چشم سالم از فاصله ۳۰ سانتی متری می تواند حروف کتاب را تشخیص دهد . اگر از این فاصله قادر به خواندن نیستید به پزشک مراجعه نمائید .

👌 نوع مرکب یا خودکار : بهترین رنگها ، رنگ آبی و مشکی است که فشار کمتری به چشم وارد می کند و مانع خستگی می شود . رنگهای قرمز ، سبز و ... دید را مشکل و باعث خستگی چشم می شوند .

👌 استراحت متناوب چشمها : برای هر ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه استراحت مفید لازم است . این استراحت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است که یادگیری خود را مرور کند . در زمان استراحت باید به فاصله دور و بدون توجه و دقت نگاه کرد ، این کار باعث تنوع و تمدد اعصاب نیز می شود .

👌 یکنواخت بودن نور محیط : نورهای محیط خصوصا اگر در زاویه دید چشمهای شما هستند باید یکنواخت باشد . یکی از معایب استفاده از چراغ مطالعه این است که تمرکز نور به سطح کتاب و تاریکی نسبی محیط اطراف باعث خستگی زودرس چشمها می شود .

👌 وضع نشستن به هنگام مطالعه : وضع نشستن برای افرادی که زیاد مطالعه می کنند بسیار مهم است . نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه نمود ، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می گردد ؛ ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد ، بایدضمن مطالعه و در وقتهای استراحت چشمها و وضع نشستن خود را تغییر داده ، مختصری حرکت نمایید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود . مطالعه در حال دراز کشیدن برای چشم مناسب نیست چراکه روشنایی کتاب تامین نمی شود و خستگی زودتر فرا می رسد همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشمها می رسد .

👌مطالعه موقع حرکت : مطالعه هنگام راه رفتن به علت تکان ، حرکت و تغییر دائمی فاصله چشمها تا کتاب باعث خستگی و ضعف چشمها می شود .

👌 نور لامپهای مهتابی : به علت داشتن نوسان ، چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده نمود . نور نباید نوسان داشته باشد تا روشنایی محل مطالعه یکسان بماند .

👌 تعیین اوقات و برنامه منظم برای مطالعه : اگر مطالعه در ساعات معینی از شبانه روز انجام گیرد ، آمادگی ذهنی و بدنی به هنگام مطالعه را می کاهد ، مگر اینکه زمان مطالعه کوتاه مدت باشد .

👌 صرف غذا و مطالعه : بلافاصله پس از صرف غذا نباید مطالعه نمود ، زیرا به علت شروع فعالیت دستگاه گوارش پس از خوردن غذا و هجوم خون به معده و احشاء داخلی ، از میزان جریان خون در مغز کاسته می شود و آمادگی برای مطالعه کاهش می یابد .

👌 تنفس هنگام مطالعه : انجام حرکات تنفسی متناسب در مطالعه بسیار مهم است . تنفس اگر نامنظم باشد ، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود ودرنتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد .

👌 آرامش فکری : در هنگام مطالعه باید از اشتغالات ذهنی و عصبانیت جلوگیری نمود . اضطراب و ناراحتی باعث از بین رفتن تمرکز حواس می شود و حافظه کسانی که دارای اضطراب و عصبانیت هستند ، به طور محسوسی از افراد عادی کمتر است .

👌 ورزش و مطالعه : یکی از مشکلات اساسی در مطالعات طولانی اختلال در جریان خون است . افرادی که ساعت زیادی در شبانه روز به مطالعه می پردازند باید فعالیت و حرکات عضلانی کافی داشته باشند . چرا که در افراد پرمطالعه ، خون بیش از همه جا ، در مغز و کاسه سر گردش کرده و اختلالاتی در گردش خونشان به وجود می آید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۶ ، ۱۹:۳۶
لیلا تقی زاده

روش تشخیص غلبه طرفی و دست غالب :

روشهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که ما به چند مورد اشاره می کنیم :

1- پای برتر :از کودک می خواهیم تا از پله بالا برود و یا با پا به توپ ضربه بزند .پایی که در ابتدا می گذارد و یا با آن ضربه می زند را پای غالب در نظر می گیریم .
2- گوش برتر :از کودک می خواهیم تا وسیله ای صدادار را کنار گوش خود ببرد و به آن گوش دهد .گوشی که کودک برای شنیدن استفاده می کند را گوش غالب در نظر می گیریم .
3- چشم برتر :از کودک می خواهیم تا با چشم به دوربین نگاه کند .چشمی که استفاده می کند را چشم برتر در نظر می گیریم .
4- دست برتر :در مورد دست تمرینهای زیر پیشنهاد می شود :
- با کدام دست موهایش را شانه می کند ،قاشق را می گیرد ،قیچی می کند ،مهره را نخ می کند و کارهای شخصی اش را انجام می دهد .(مهارت )
- با کدام دست در انجام کارها سرعت بیشتری دارد .مثلا مهره ها را در زمان مشخصی با کدام دست زودتر در ظرف می ریزد .(سرعت )
- با کدام دست وسیله سنگینی را بهتر نی گیرد و دیرتر خسته می شود .(قدرت )
-و در نهایت با کدام دست مداد را بیشتر می گیرد و نقاشی می کند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۶ ، ۱۹:۳۳
لیلا تقی زاده

 به کار انداختن ماهیچه های دست دانش آموز وتقویت دستخط ونوشتن

🌿برای به کار انداختن ماهیچه های انگشتان دست فعالیتهای زیر را می توان انجام داد:
رنگ کردن نقاشی
کشیدن نقاشی
کشیدن خط به......

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۶ ، ۱۹:۳۲
لیلا تقی زاده


اهداف
الف)افزایش توجه و تمرکز
ب)رفع مشکلات ریاضی

۲۱_سه یا چهار عدد نام برده و از دانش آموز بخواهید عدد ذوج  را بیان کند.
۷____۲۵____۳۴

۲۴۵____۱۳۶____۷۵۰

۲۲_سه یا چهار عدد را نام برده از دانش آموز بخواهید عدد فرد را بیان کند.

۲۳_ سه یا چهار عدد نام برده و از دانش آموز بخواهید عدد بزرگتر را بیان کند.

۲۴_ سه یا چهار عدد نام برده و از دانش آنوز بخواهید عدد کوچکتر را بیان کند.

۲۵_ از دانش آموز بخواهید هر عدد که گفتم به اون سه تا اضافه کن و عدد بدست آمده رو بیان کن.
۲۵_______۲۸
۱۴۹______۱۵۲
در ادامه می توانید از دانش آموز بخواهید عدد بیشتری اضافه کند.

۲۶_از دانش آموز بخواهید هر عدد که گفتم سه تا کم کرده و عدد بدست آمده را بیان کند.
در ادامه می توانید بازی را مشکل تر انتخاب نمایید.

۲۷_ از دانش آموز بخواهید به عدد گفته شده ۵تا اضافه کرده و سپس سه عدد کم نماید.
۲۵____۳۰____۲۷

چنانچه دانش آموز به این نتیجه رسید که فقط دو تا اضافه نماید
اشکالی نداشته و احتمالا از هوش بالاتری برخوردار است.

۲۸_شیئی را انتخاب نمایید و هرکدام اندازه آن را حدس بزنید در ادامه با استفاده از متر یا خط کش اندازه بگیرید .
برنده کسی است که حدس او نزدیکتر به اندازه واقعی شیئ باشد.

۲۹_ هر کدام از افراد میوه ای را به دو یا سه یا چهار قسمت مساوی تقسیم نمایید. با استفاده از ترازوی دیجیتال قسمت های بریده شده را اندازه بگیرید.
با استفاده از این تمرین کسر ها را می توان آموزش داد. رعایت نکات امینی را بفرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۶ ، ۱۹:۲۵
لیلا تقی زاده

زمانی که فرزند شما ناراحت است و برای درد دل نزد شما می‌آید، ممکن است به عنوان مثال بگوید :
- از معلمم متنفرم
- از خاله بدم میاد
- بابا رو دوست ندارم
- دیگه خونه مادر بزرگ نمیام
- از خواهرم یا برادرم بدم میاد
و .....
در چنین شرایطی :

🔸نصیحت نکنید
🔸حالت دفاعی به خود نگیرید
🔸سعی نکنید فرزندتان را متقاعد کنید که اشتباه می‌کند
🔸سعی نکنید نظر او را عوض کنید
🔸سعی نکنید در حمایت از دیگران صحبت کنید

در چنین مواردی:

🔅شنونده خوبی باشید،
🔅احساسش را تایید کنید
🔅سعی کنید علتش را متوجه شوید تا بهتر بتوانید به او کمک کنید.

👈با این روش هم هوش هیجانی فرزندتان را بالا می‌برید هم فرزندتان به شما اعتماد می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۶ ، ۱۹:۱۱
لیلا تقی زاده

🔴 لطفا اجازه دهید کودکان دعوا کنند؛


🔹 بعضی از خانواده‌ها بر این باورند که والدین هرگز نباید در دعواهای کودکان دخالت کنند. اگر این باور را به شکل یک دستورالعمل کلی و همیشگی و غیرقابل انعطاف می‌بینید و عمل می‌کنید، باید بدانید که سخت در اشتباهید.نگران احساس دشمنی میان فرزندانتان نباشید. احتمال اینکه شما یک نسخه دیگر از هابیل و قابیل در خانه داشته باشید، خیلی کم است. باید پذیرفت که رابطه خواهر و برادری همیشه بین دو قطب عشق و نفرت در نوسان است و گاهی این رابطه جنبه‌های تاریک هم دارد.

🔹دعوا به کودک اجازه می‌دهد تا جایگاه خود را در خانواده و موقعیتش را نسبت به دیگری مشخص کند. تنها یک جر و بحث و یک دعوای شدید می‌تواند کاری کند که کودک زیر بار زورگویی خواهر یا برادر نرود و امتیازاتش را از دست ندهد. دعوا، یکی از مؤثرترین شیوه‌ها برای عرض اندام است. نکته‌ای که در این میان بسیار مهم است، یادگیری این نکته است که بچه‌ها بفهمند باید در هر شرایطی احترام خواهر یا برادر خود را نگه‌دارند.

🔹فرزند اولی که تا همین دیروز تمام عشق و توجه والدینش را داشته و حالا محبت و عواطف مادرش را حول یک خائن کوچک می‌بیند که باعث تنهایی و بی‌توجهی به او شده است،کمترین عکس‌العملش تنفر است. اگر در چنین شرایطی قرار دارید، بهتر است که در مرحله اول شروع کنید به گفتن خاطراتی از کودکی‌‌اش.در مرحله دوم از امر و نهی کردن بیش از حدبه فرزندبزرگ‌تر خودداری کنید؛ «دستش نزن، دردش می‌گیره» «سر و صدا نکن، بیدار می‌شه» «تکونش نده، تازه شیر خورده» این جملات باعث می‌شود که فرزنددوم به شکل یک مزاحم برای کودک بزرگ‌تر جلوه کند. به جای این جملات به او بفهمانید که بزرگ‌تر بودن به‌معنای تواناتر بودن است و کمک کنید تا تکیه‌گاه‌های جدیدی برای خود پیدا کند و بتواند کارهایش را بدون کمک بزرگ‌ترها انجام دهد. البته در این مسیر مراقب باشید که هرگز جمله «تو دیگه بزرگ شدی، خودت انجامش بده» را به زبان نیاورید.

🔹اگر شاهد کتک کاری یا فحش‌ها و تحقیرهای خارج از قوانین خانه هستید نخستین قدمی که باید بردارید این است که بگویید «بسه! دیگه کافیه!» به‌عبارتی مانع زیاده‌روی در فحش و کتک‌کاری شوید.

🔹وقتی آنها را از هم جدا کردید و آرام گرفتند، زمان حرف زدن فرامی‌رسد.

🔹اگر با بچه‌ای سرو کار دارید که به هر دلیلی حرف زدن برایش سخت است، از راه‌های دیگری با او ارتباط برقرار کنید؛ راه‌هایی از قبیل نقاشی کردن. کودک از طریق نقاشی، نفرت، عصبانیت و حرف‌های خود را به شکل نمادین عنوان خواهد کرد/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۶ ، ۱۹:۰۸
لیلا تقی زاده